The power of trust

Background
Visa Direct
Easy and quick transfers!
More details
Background
Milliy Deposits
Explore more profitable deposits!
More details
Accessibility
View:
Font size:
1344
+998 78 148 00 10 Call Centre:
Operating hours from 9 AM to 9 PM
NBU in social networks:

Информационное Сообщение Центрального банка Республики Узбекистан

31.01.2013 1559

 

Центральный банк Республики Узбекистан информирует, что с 1 февраля 2013 года на основе глубокого изучения отечественного и зарубежного опыта вводится усовершенствованный порядок продажи иностранной валюты населению республики.

Данный порядок предусматривает расширение применения положительно зарекомендовавшего себя в республике и широко используемого в международной практике метода осуществления валютно-обменных операций для физических лиц в безналичной форме с зачислением иностранной валюты на международные платежные карты.

Такие операции в Узбекистане проводятся с 1994 года, и в настоящее время их широко применяют более 20 уполномоченных коммерческих банков республики, а владельцами международных платежных карт являются свыше 233 тысяч человек.

Все коммерческие банки Узбекистана подключены к международной системе «СВИФТ», позволяющей осуществлять межбанковские платежи в режиме реального времени, являются ассоциированными членами таких авторитетных международных платежных систем, как «VISA International», «MasterCard», и других.

Международный опыт применения безналичных платежных карт убедительно свидетельствует об их преимуществах, которые прежде всего состоят в том, что владелец карты может использовать имеющиеся средства на своем валютном банковском счете практически во всех странах мира для покупки товаров и оплаты услуг в любой принимаемой к расчетам в этой стране валюте. При этом осуществление расчетов гарантировано ведущими, общепризнанными международными платежными центрами.

Наряду с этим использование международных платежных карт, в отличие от наличной валюты, гарантирует сохранность средств, безопасность доступа к ним, так как даже при утрате платежной карты средства находятся на банковском счете и доступны только самим их владельцам.

Учитывая это, и в целях дальнейшего упрощения процедуры валютно-обменных операций принято решение распространить с 1 февраля 2013 года на всех физических лиц–резидентов Республики Узбекистан механизм продажи иностранной валюты уполномоченными банками в безналичной форме путем перевода национальной валюты с персональной пластиковой банковской карты в иностранную валюту с зачислением ее на международную платежную карту.

Продажа физическим лицам иностранной валюты в безналичной форме будет производиться уполномоченными банками и их филиалами в областях, городах и районах в специально создаваемых для этого отделах конверсионных операций, оснащенных всеми необходимыми техническими средствами для оперативного и качественного обслуживания населения.

Физическим лицам для приобретения иностранной валюты необходимо представить в отдел конверсионных операций только следующие документы:

1. документ, удостоверяющий личность - паспорт, вид на жительство или военный билет для военнослужащих;

2. заявку на покупку иностранной валюты по установленной форме;

3. персональную пластиковую банковскую карту в национальной валюте с наличием на банковском счете необходимых для покупки иностранной валюты денежных средств.

Ответственные работники банка оперативно, в кратчайшее время обязаны осуществить валютно-обменные операции с зачислением иностранной валюты на международную платежную карту физического лица-заявителя, с которой все расчеты за рубежом осуществляются без ограничений.

Что касается покупки иностранной валюты у населения республики и иностранных граждан, то она будет осуществляться по действующему порядку в неограниченных размерах через обменные пункты уполномоченных банков, которые для удобства населения размещены в зданиях банков и их филиалов, таможенных постах, аэропортах, железнодорожных вокзалах, гостиницах и других общественных местах.

Вводимый с 1 февраля 2013 года порядок покупки и продажи иностранной валюты регулирует валютно-обменные операции только с физическими лицами и не распространяется на юридические лица, для которых сохраняется действующий порядок приобретения иностранной валюты для осуществления текущих международных операций.

 

Для получения дополнительной информации можно обращаться в Центральный банк Республики Узбекистан по«Телефонам доверия»: (8 800) 200-00-44, (8 371) 212-60-18.




Receive the Latest News

We will send one email a week, no spam

Latest site update date: 12.12.2024 03:19:00

License of the Central Bank of the Republic of Uzbekistan No. 22 dated Dec. 25, 2022
© 2024 NBU. All rights reserved. If you find an error in the text, highlight the wrong text and press Ctrl + Enter

Яндекс.Метрика

If you find a discrepancy in the information provided in different languages, please follow the option in the state language. When using the site materials reference to www.nbu.uz web-site is required

Technical support NBU

online

Message sent!

Please wait for a response to
your email address

Return to list of topics


Правила выдачи кредитов частным лицам
Определение кредитоспособности заемщика
1.1. При выдаче кредита частному лицу банк проводит анализ кредитоспособности заемщика.
1.2. Кредитоспособность заемщика определяется на основании его финансовой и кредитной истории, а также текущей финансовой ситуации.
1.3. Для определения кредитоспособности могут быть использованы следующие критерии
Условия выдачи кредита
При выдаче кредита частному лицу банк устанавливает следующие условия:

  • сумма кредита;
  • процентная ставка;
  • срок погашения кредита;
  • график платежей

How helpful was the answer?

Helpdesk NBU

I am your virtual assistant.
Loading...

Helpdesk NBU

Choose a needed theme

NBU Help Desk

Select a topic of interest

To unblock the card, you must contact the bank branch where the card was opened  with your identity document.
SMS notification for the Uzcard card can be activated through an ATM. SMS notification for the Humo card is activated through the bank branch where the card was opened.
You can order all cards in national and foreign currency remotely using the Milliy App.
  • If you have forgotten your card PIN, please come with your identity document to the bank where the card was opened.
  • If you the card (UzCard/HUMO) is lost, you can block it yourself using the Milliy Bank App or call (78) 148-00 10 and ask the operators to block the card.
The identification procedure is carried out remotely, directly in the Milliy application itself. To do this, on the main screen in the application, click on the photo_2023-04-28_11-16-22.jpg icon in the upper left corner, and then select the “Identification” option from the menu and go through all its stages.
  • To change the phone number registered in the Milliy App, please come to the NBU branch which is convenient for you with your identity document.
  • An e-wallet is a system to store funds, as well as transfer money through an app to an account or bank card.
  • When you reset your password, you enter the "secret question answer"
Currently, the NBU offers the following international money transfers: Western Union, MoneyGram, KoronaPay, Asia Express, Contact, Unistream, Swift, as well as Sberbank.
Users of the Milliy Mobile App can receive transfers from Russia using the Sberbank Online service to an electronic wallet in national currency, to an UzCard or HUMO card of the NBU.

The transfer is made in rubles. Upon receipt on an electronic wallet or card, it is automatically converted into UZS. No additional fees are charged.
  • Visa Direct is a service for money transfer using the Milliy Mobile App to more than 50 countries of the world, including Visa cards of Uzbekistan banks.
  • identity document
  • MTCN or the tracking number
  • full name of remitter
  • country of remitter
  • expected amount of money
  • NBFAUZ2X
It is possible to remotely open, replenish and independently monitor the NBU's deposits using the Mobil App.
  • If you want to transfer the right to dispose of your deposit to a third party, you must execute a power of attorney certified through a notary office.
  • No, you don't. The online deposit can be closed through the app.
  • Capitalization is the addition of accrued interest to the principal amount of the deposit.
  • This is the deposit with no fixed withdrawal period and the depositor can withdraw the funds at any time.
Answer:
- Passports of founders, director, chief accountant;
- Order for Director’s appointment;
- Certificate of state registration;
- Decision of founders;
- Licenses;
- Cadastre file/ data sheet for the collateral;
- Photo of the collateral;
- Contract with the supplier;
- Copy of the rental agreement/ certificate
- Certificate of ownership for the premises used for business;

This list is not exhaustive for loan consideration and the consideration and Bank staff may request other information and documents regarding project concerned.
Time for processing takes 1-3 days depending on the completeness of the documents submitted.
Various collateral, including real estate, motor vehicles, as well as sureties of individuals or legal entities are accepted.
Penalty-free early repayment of the loan is permitted
The period of registration of the company at the time of filing the application must be more than 6 months.
It's worth noting that insurance and collateral costs may be in addition to the principal interest for the loan. However, there are no hidden costs.
- Constituent documents of the company (charter, registration certificate).
- Documents confirming the authority of the company's representatives.
- Vehicle Purchase Agreement.
- Documents confirming ownership of the collateral property (if a collateral is required).
- Professional Consultation and Support: Our specialists are always ready to provide professional consultation and support at all stages of the process, helping clients maximize the benefits of the offered loan products.
- Flexible Terms: Option to choose the optimal term and loan amount.
- Ease of Application: Minimal document requirements and a quick application review process.
- Business support: Financing that helps to renew the car fleet
The NBU aims to ensure a fast and efficient application review process. The average review period for an auto loan application for legal entities is 3 to 5 working days.
The collateral can be the new car being purchased.
The option to purchase new vehicles from official dealers.
Time for processing takes 1-3 days depending on the completeness of the documents submitted.
Various collateral, including real estate, motor vehicles, as well as sureties of individuals or legal entities are accepted.
Penalty-free early repayment of the loan is permitted
It's worth noting that insurance and collateral costs may be in addition to the principal interest for the loan. However, there are no hidden costs.
The period of registration of the company must exceed 1 year
Answer:
- Passports of founders, director, chief accountant;
- Order for Director’s appointment;
- Certificate of state registration;
- Decision of founders;
- Licenses;
- Cadastre file/ data sheet for the collateral;
- Photo of the collateral;
- Contract with the supplier;
- Copy of the rental agreement/ certificate
- Certificate of ownership for the premises used for business;

This list is not exhaustive for loan consideration and the consideration and Bank staff may request other information and documents regarding project concerned.

Your message has been sent successfully

Our specialist will answer you within a working day. Due to the high number of requests during the COVID-19 pandemic, there may be some delays in responding to requests.

Take part in improving the quality of service
Please answer 3 questions
Go to quiz